-
E5 og E10 er udtryk/standarder for mængden at bioethanol i benzinen. For at leve op til de strenge miljøkrav fra EU overgår vi i Danmark den 1. januar fra E5 til E10 som standard i benzinen. Denne overgang er en af de metoder, der anvendes til at gøre den eksisterende bilpark grønnere.
-
De fleste benzinbiler i Danmark er godkendt til at køre på E10 benzin. Det er herhjemme kun omkring 5% af den eksisterende bilpark, som ikke er godkendt til at køre på E10.
Har du en dieselbil, skal du slet ikke bekymre dig om dette tiltag, og du skal derfor blot tanke, som du plejer.
-
De få biler, der ikke er godkendt til at køre på E10 benzin, er oftest de ældre biler (fra 90'erne). Derudover gælder det også nogle af de første biler med turbo-indsprøjtning. Alle benzinbiler fra 2011 og frem er godkendt til at køre på E10 benzin.
-
Alle modeller fra 1997 og frem er godkendt til E10 bortset fra:
- Modeller før 2000 (benzinmotor med direkte indsprøjtning)
- Megane 1 med 2,0 l F5R 700
- Megane 1 med 2,0 l F5R 740
- Laguna 2 med 2,0 l F5R 782
- Modeller fra 1. januar 2000 til 31. december 2002 (Turbomotor)
- Laguna 2 med 2,0 l F4R 764
- Laguna 2 med 2,0 l F4R 765
- Espace 4 med 2,0 l F4R 790
- Espace 4 med 2,0 l F4R 794
- Velsatis med 2,0 l F4R 762
- Velsatis med 2,0 l F4R 763
- Avantime med 2,0 l F4R 760
- Avantime med 2,0 l F4R 761
- Modeller før 2000 (benzinmotor med direkte indsprøjtning)
-
- Alle modeller fra 1998 og frem er godkendt til E10 benzin bortset fra:
- Volvo S40 GDI 1,8i fra 1998 – 2004
- Volvo V40 GDI 1,8i fra 1998 - 2004
- Alle modeller fra 1998 og frem er godkendt til E10 benzin bortset fra:
-
Samtlige modeller, der er solgt på det danske marked, er godkendt til E10