• Renault Scenic 2016
  • Renault Scenic 2016
  • Renault Scenic 2016
  • Renault Scenic 2016
  • Renault Scenic 2016
  • Renault Scenic 2016
  • Renault Scenic 2016
  • Renault Scenic 2016

Ny Renault Scenic og Grand Scenic - "Familiebil" får en helt ny betydning

De nye Renault Scenic og Renault Grand Scenic skiller sig i den grad ud fra mængden af anonyme familieflyttere. Med 20 tommer hjul som standard, og med et potent udseende, forenes praktik og passion.

Priserne på Renault Scenic starter fra bare 269.900 kr.
Priserne på Renault Grand Scenic starter fra bare 299.900 kr.

For 20 år siden – tilbage i 1996 - opfandt Renault biltypen kompakt MPV. Modellen var Renault Scenic og biltypen var designet med praktik og velbefindende ombord som grundsten. Og den blev en kæmpe succes. Som den eneste bil i segmentet vandt Renault Scenic mange hjerter, og fire år efter introduktionen – i 2000 - blev der solgt ikke færre end 416.611 eksemplarer på et år

Konkurrenterne så fidusen, og mens der i 1996 kun var Renault, der havde en sådan biltype, var der i 2003 16 konkurrenter. I 2009 var det tal steget til 22. Men Scenic fortsatte succesen, og på 20 år er modellen solgt i knap 5. millioner eksemplarer.

Nu er 4 generation så klar til det danske marked. Den er blevet både bredere og længere, men den er også blevet mere sporty. Med det unikke design har Renault skabt en bil, som er ekstremt flot, men samtidig er den også enormt praktisk. Der er plads til hele familien, og med det bredde motorudvalg, så bliver den svær at konkurrere med.  


Bilen er vist med ekstraudstyr

Intelligent interiør

Den nye Renault Scenic er vokset på alle ledder og kanter. Den er blevet 13 mm højere, 40 mm længere, 20 mm bredere og akselafstanden er øget med 32 mm. Også i bagagerummet er der blevet mere plads. Med plads til 572 liter kan Renault Scenic rumme det meste. Har man mere brug for at transportere mere bagage end passagerer kan sæderne i den ny Renault Scenic, ligesom storebror Renault Espace, lægges ned ved et enkelt tryk på en knap fra bagagerummet. Enkeltvis, eller alle på samme tid. Det er praktisk og nemt.

Renault Scenic har altid betydet masser af plads og intelligente løsninger til opbevaring af alverdens ting og sager. Den tankegang er ført videre i den ny Renault Scenic. I alt er der plads til 63 liter gemt af vejen i forskellige rum. Blandt andet er der kommet ekstra plads med den flytbare midterkonsol, samt større rum i dørene

Avanceret teknologi

Den nye Renault Scenic er som den første bil fra Renault udstyret med Active Emergency Braking System. Systemet, der virker helt op til 60 km/t, bremser automatisk bilen helt op i tilfælde af eksempelvis en fodgænger, der går ud foran bilen, hvor føreren ikke selv reagerer. Men der er mange andre sikre tekniske detaljer i bilen, der hjælper med til at øge sikkerheden. Den kan fås med adaptiv fartpilot, der virker på op til 160 km/t, og så har bilen også "lane keeping assist" system. Bevæger man sig over i en anden vejbane uden at blinke, retter bilen sig selv op og advarer dig. Og så er bilen udstyret med automatisk op og nedblænding, så du ikke behøver at bekymre dig om, at du måske blænder modkørende.

Ud over dette fås Renault Scenic jo med helt samme teknologi som både Espace, Talisman og den nye Mégane. Det vil sige mulighed for enten en 7 tommer skærm eller en 8,7 tommer stor touch skærm med R- Link 2 systemet. High end modellen fås naturligvis også med omfattende Bose anlæg.

I systemet er naturligvis også Ambient lightling systemet samt head up display.

Sexet design

Som chefdesigner Laurens van den Acker sagde ved pressemødet i forbindelse med lanceringen af ny Renault Scenic, så er det familiebilen, for de forældre, der stadig er forelskede. Altså, at her er en bil, der selv om den skal være praktisk, ikke er holdt op med appellerer til følelserne. Så på trods af, at den nye Renault Scenic er blevet længere end den foregående, ser den langt mere kompakt og sportslig ud.

Det skyldes ikke mindst, at den har fået øget frihøjde og, at rudearealet er blevet mindre. Samtidig har bilen standard 20 tommer hjul og mulighed for to tonet karosseri, hvor taget er sort eller gråt. De 20 tommer hjul er standard og prismæssigt koster de omtrent det samme som 17 tommer hjul. Bredden er blot 195 mm og det betyder en lavere rullemodstand og dermed lavere brændstofforbrug. Også her forenes flot design med fornuft.

Kernen til køreglæde er naturligvis også motorer. Og her er der hele fire dieselmotorer og to benzinmotorer at vælge imellem. Og den ene af dieselmotoren er en hybrid assist.

Mindste motor er en 110 hk diesel med manuelt gear. Denne fås også med 7-trins automatgear / EDC gearkasse. Ønsker man mere power kan man også få en 130 hk diesel med manuel gearkasse eller en 160 hk version med seks trins automatgear / EDC gearkasse.

Ønsker man benzinversionen er der valg mellem en 115 hk og en 130 hk. Begge er med seks trins manuel gearkasse.